PROGRAM
Galerie Kaplička
středa 21. 2. 18.00 Černé světlo 2
Tématická instalace studentů SUPŠ a VOŠ Jablonec nad Nisou využívající luminiscenční barvy, optických zjasňovačů a UV světla. Tématem je fenomén noir a jeho estetika a typografie.
knihkupectví SERIUS
pátek 9. 2. 18.30 Města zdí. Život a smrt obchodních center
Přednáška Anny Beaty Háblové z cyklu Tištěná architektura
středa 14. 2. 18.00 Praha Noir Petra Soukupová, Miloš Urban a Pavel Mandys
Setkání se spoluautory publikace Praha Noir
čtvrtek 15. 2. 18.00 Zlatá Bonaventura
Literární večer, prostor pro vaši tvorbu, pro vaše texty
čtvrtek 22. 2. 19.00 Noir v anglo-americké literatuře
Přednáška Richarda Olehly - lektora Akademie Literárních novin
KINA JABLONEC NAD NISOU (JUNIOR)
středa 7. 2. 17.30 Kdo je tady hrdina? přednáška Jany Bébarové
středa 7. 2. 20.00 Hra bez pravidel
úterý 13. 2. 20.00 Vrah skrývá tvář
úterý 20. 2. 20.00 Svědomí
středa 21. 2. 19.00 Ištabela Barela: Fucking Romance vernisáž výstavy
úterý 27. 2. 20.00 Naděje
Kdo je tady hrdina? přednáška Jany Bébarové
Film noir byl pro diváky vždy fascinujícím a přitažlivým fenoménem. Na otázky, proč tomu tak je a co jsou jeho největší kouzla, odpoví ve své prezentaci dramaturgyně Noir Film Festivalu a editorka Film Noir Blogu Jana Bébarová. Z pozice filmové historičky návštěvníkům představí vývoj filmu noir v kontextu dějin kinematografie a tentokrát se zaměří především na vývoj postavy hlavního hrdiny.
Hra bez pravidel
Hra bez pravidel nabízí obraz detektiva-antihrdiny tak, jak jej známe z klasických hard-boiled příběhů. Detektiva, kterého policejní sbor vyloučil ze svých řad, neboť kdysi pochybil v důležitém případu, když v sebeobraně zabil klíčového svědka loupeže v klenotnictví. S vědomím, že se nikdy nenašel lup a že ne všechny, kdo měli ve zločinu prsty, dohnala spravedlnost, pátrá na vlastní pěst. Film žánrově vynalézavého Jindřicha Poláka baví strhující zápletkou a silným hereckým obsazením, které je vysloveně mužskou záležitostí, neboť ženy zde nesou funkci pouhých okrasných obětí.(Noir Film Festival)
Vrah skrývá tvář
Prostřední z trojice detektivek režiséra Petra Schulhoffa s majorem Kalašem (minimalistický Rudolf Hrušínský) natočených v letech 1963-1969 líčí pátrání po sexuálním zločinci, který v lese zavraždil zdravotní sestru. Film se inspiroval skutečným případem sedminásobného vraha. Kalaš a jeho mladší kolega Varga (Radoslav Brzobohatý) se za pomoci členů policejního sboru snaží dopadnout vraha, jenž nezabíjel poprvé. Vyřešit zločin pomůže rekonstrukce napadení jiné dívky, která útok přežila. Prohloubit působivou atmosféru zdařile napomáhá zasazení do pošmourné zimní venkovské krajiny, oprýskaných a zablácených uliček vesnice, stejně jako zapojení chvílemi až hororového hudebního podkresu.(Noir Film Festival)
Svědomí
Čtyřicátník Karel se živí jako pojišťovací úředník a coby otec ze spořádané rodiny je reklamou na poctivost a čestné jednání. Zejména svému dvanáctiletému synovi se snaží být co nejlepším příkladem. Že se nemá dát na první dojem, se ukáže v osudové chvíli, kdy Karel způsobí dopravní nehodu, při níž vážně zraní malého chlapce a zbaběle ujede z místa činu. I proto, že na místě spolujezdce seděla jeho milenka...(Noir Film Festival)
Naděje
Jeden z řady filmů z dílny osvědčeného tandemu Karel Kachyňa - Jan Procházka, které bylo na vrcholu tvůrčí dráhy ve zlatých šedesátých letech, představil skrze dvojici zatracenců potácejících se na samém dně společnosti bezútěšný pohled na éru socialismu. Tvůrci se zcela vymykají šablonám typizovaných socialistických filmových postav, když představují naprosté antihrdiny pokleslé morálky a nesvědomitého jednání. Jsou to povolná dělnice Magda, která přišla o rodinu, a bývalý stavební mistr a řidič Lucin, jenž propadl závislosti alkoholu, o jejichž možné naději (jak název odkazuje) na lepší život film pojednává. Komorní drama o genezi a vývoji vztahu společenských vyvrhelů - typických noirových protagonistů - vedle drsné syrovosti vyniká hereckými výkony Rudolfa Hrušínského a přední slovensko-české šansoniérky Hany Hegerové.(Noir Film Festival)